1 Temmuz 2025 itibarıyla araç sahiplerini doğrudan ilgilendiren önemli bir sigorta ve kasko düzenlemesi hayata geçirildi. Yeni uygulamaya göre, kaza sonucu ağır hasar alan araçların pert sayılabilmesi için onarım maliyetinin aracın piyasa değerinin en az yüzde 60’ını aşması şartı getirildi.Önceden büyük çaplı kazalarda araçların pert ilan edilmesi daha kolayken, yürürlüğe giren yeni düzenleme ile pert sayılma kriterleri daha hassas bir şekilde belirlendi. Bu çerçevede, hasar tutarı araç değerinin yüzde 60’ın altında kalan araçlar, tamir edilerek trafiğe çıkabilecek ve pert sayılmayacak.Pert ve Tam Hasar Kavramlarının Hesaplanması
Yapılan düzenlemeye göre, kaza sonrası KDV dahil onarım bedeli aracın piyasa değerini geçtiği takdirde araç tam hasar sayılarak hurda tescil işlemi yapılacak ve sigorta şirketi, araç sahibine tazminat ödeyecek. Öte yandan, onarım bedeli yüzde 60 sınırını aşmazsa araç pert sayılmayacak ve tamir edilerek kullanılmaya devam edilecek.Bazı Kritik Parçalardaki Hasarlarda İstisna Uygulaması
Ancak bazı özel parçaların hasar görmesi durumunda, onarım masrafı toplam değerinin yüzde 60’ın altında kalsa bile araç ağır hasar kaydı alacak ve pert sayılacak. Bu parçalar arasında taban sacı, sağ-sol marşpiyel, ön ve arka şasi kolu, tavan sacı, ön göğüs sacı, sağ-sol orta direkler, tavan sacının ön-arka traversi, elektrikli araç bataryası, ana enerji hattı, hava yastıkları, sürücü ve yolcu emniyet sistemleri, ana elektrik tesisatı ve elektronik parçalar yer alıyor. Kamyon ve çekici türü araçlarda ise sürücü kabini hasarı ağır hasar kapsamında değerlendirilecek.Eksperlerin Yetkisi Kesinleşti
Araçların hasar durumu ve pert kararları konusunda nihai yetki eksperlerde olacak. Sigorta şirketleri ve araç sahipleri, eksper raporlarına itiraz edemeyecek. Böylece hasar tespitleri objektif ve kesin kriterlerle gerçekleştirilecek.Bu yeni düzenlemeyle araçların pert sayılma kriterleri netleşmiş, pert araçların sayısı azalırken tamirat ve geri dönüşümün teşvik edilmesi amaçlanmıştır. Ayrıca sigorta süreçlerinin daha adil ve şeffaf yürütülmesi sağlanacak.
Yapılan düzenlemeye göre, kaza sonrası KDV dahil onarım bedeli aracın piyasa değerini geçtiği takdirde araç tam hasar sayılarak hurda tescil işlemi yapılacak ve sigorta şirketi, araç sahibine tazminat ödeyecek. Öte yandan, onarım bedeli yüzde 60 sınırını aşmazsa araç pert sayılmayacak ve tamir edilerek kullanılmaya devam edilecek.Bazı Kritik Parçalardaki Hasarlarda İstisna Uygulaması
Ancak bazı özel parçaların hasar görmesi durumunda, onarım masrafı toplam değerinin yüzde 60’ın altında kalsa bile araç ağır hasar kaydı alacak ve pert sayılacak. Bu parçalar arasında taban sacı, sağ-sol marşpiyel, ön ve arka şasi kolu, tavan sacı, ön göğüs sacı, sağ-sol orta direkler, tavan sacının ön-arka traversi, elektrikli araç bataryası, ana enerji hattı, hava yastıkları, sürücü ve yolcu emniyet sistemleri, ana elektrik tesisatı ve elektronik parçalar yer alıyor. Kamyon ve çekici türü araçlarda ise sürücü kabini hasarı ağır hasar kapsamında değerlendirilecek.Eksperlerin Yetkisi Kesinleşti
Araçların hasar durumu ve pert kararları konusunda nihai yetki eksperlerde olacak. Sigorta şirketleri ve araç sahipleri, eksper raporlarına itiraz edemeyecek. Böylece hasar tespitleri objektif ve kesin kriterlerle gerçekleştirilecek.Bu yeni düzenlemeyle araçların pert sayılma kriterleri netleşmiş, pert araçların sayısı azalırken tamirat ve geri dönüşümün teşvik edilmesi amaçlanmıştır. Ayrıca sigorta süreçlerinin daha adil ve şeffaf yürütülmesi sağlanacak.